Waarom fivefingers

 

Lopen zoals het bedoeld is

Door de dunne zool van fivefingers kun je jezelf geen verkeerde manier van lopen permiteren.

Je wordt automatisch gedwongen om te lopen op de manier waarop je voeten horen te lopen.

Een harde landing op je hiel is niet natuurlijk, voelt niet prettig en is een aanslag op je gewrichten. Dit is in moderne schoenen alleen maar mogelijk door de ingebouwde demping. Op fivefingers ga je naar een middenvoets- of voorvoetslanding toe. Dan gebruik je dus de ingebouwde schokdemping van je benen tijdens het lopen. 

 

Supersterke voeten

Veel lopen op je blote voeten of fivefingers geeft sterke voeten en dat merk je als eerste aan de kracht in je tenen. De controle over de middelste drie komt terug en het duo GROTE/kleine teen verbeteren de balans van de voet. De voetbogen komen terug in vorm en de stand van je voeten kan dus veranderen. Je kunt dan ook in het begin wat spierpijn krijgen.

 

Verbeterde doorbloeding

Door het continue trainen van je voeten verbeterd de doorbloeding aanzienlijk.

Je krijgt dus minder snel vermoeide voeten en kramp blijft langer weg. In de zomer kunnen ze hun warmte sneller kwijt en in de winter blijven ze langer warm. Ook mensen met bijvoorbeeld diabetes (verdikt bloed) kunnen hiermee vooruitgang bereiken.

 

Gezonder voor je hele lichaam

Niet alleen je voeten hebben voordeel door het lopen op fivefingers. Je hele lichaam profiteert mee. Je benen worden sterker en door de gewijzigde manier van lopen ontlast je gewrichten, banden, pezen en spieren.

 

Beleving bij iedere stap

Welk model en kleur je ook kiest om mee te lopen, iedere stap op fivefingers is een beleving.

Je hebt direct contact met de aarde en dat voel je.

 

Kleinere staplengte en hoger tempo

Bij het hardlopen ga je van de hiellanding naar de middenvoets- of voorvoetslanding. Dit zorgt voor een kleinere staplengte. Maar omdat je landing direct onder het zwaartepunt van je lichaam plaatsvindt, kun je meer voorwaartse snelheid ontwikkelen. Je looptempo kan dus omhoog en uiteindelijk ga je dus sneller op fivefingers dan op traditionele loopschoenen.

 

Typische blessures

Een grote staplengte (mogelijk bij traditionele loopschoenen) geeft veel spanning op bijvoorbeeld de hamstrings en vergroot de kans op overbelasting / blessures. Door de kleinere staplengte bij het lopen op fivefingers komt een verrekking of spierscheuring dus minder vaak voor.

 

Belangrijk

Het lopen op fivefingers is iets wat je op moet bouwen. Doe in het begin geen dingen die je op blote voeten ook niet zou doen. (over puntige rotsen lopen e.d.). Geef je voeten en je voetzolen de tijd om zich aan te passen.